top of page
רקע לבן מלבנים אלכסוניים.png
2021-06-18

הכרות עם מועצת החרום הציבורית למשבר הקורונה

מכובדנו ראש הממשלה,

ראשית, ברצוננו לברך אותך על הקמת הממשלה החדשה.

המשימה שלקחת על עצמך מורכבת מאין כמותה, בוודאי בזמנים מאתגרים אלו, ואנו מאחלים לך הצלחה מכל ליבנו.

מועצת החירום הציבורית הינה יוזמה ספונטאנית של רופאים וחוקרים אשר חשו כי לא ניתן עוד לעמוד מהצד אל מול מהלכי הממשלה היוצאת בכל הקשור להתמודדות עם מגפת הקורונה.

בין חברי המועצה, כפי שתוכל לראות, חברים אשר היוו ומהווים את שדרת הממסד הרפואי בארץ, לב הקונצנזוס: ארבעה חתני פרס ישראל, חתן פרס נובל, מומחים אשר ניהלו 4 בתי חולים, מנכ"ל משרד בריאות לשעבר, מנכ"ל קופת חולים, קרפ"ר, ממקימי צוות הטיפול במגפות ומומחים למצבי אסון, ראשי חוגים באונ', דיקנים וסגני דיקאנים בפקולטה לרפואה. כל אלה, חברו באופן חריג במחוזותינו , ללא כל אינטרס פוליטי, מסחרי או אישי, במטרה להעמיד את הידע והניסיון הרב שרכשו לרשות מקבלי ההחלטות.

המועצה עמדה על השמעת קול מקצועי מבוסס-מדע, המקפיד לקחת בחשבון את התמונה הרחבה ביותר והמשמעות המקיפה ביותר של בריאות – גופנית, נפשית וחברתית, קול המתעקש להיות נאמן לעקרונות היסוד ברפואה ולבחירת איזון בין אומץ לשמרנות, בין מחירי הבעיה ומחירי הפתרונות האפשריים.

לצערנו, חלק גדול מההחלטות אשר נלקחו בזמן ניהול המשבר היה פוליטי. את המדיניות הכתיבו אנשי המל"ל ואנשי סוד, במקום אנשי מדע ורפואה. פרוטוקולים שנכתבו בעמל רב וניסיון של שנים "נזרקו מהחלון". במקום לאפשר שיח מקצועי חופשי, חילופי דעות ו"צוותים אדומים", עסקו מקבלי ההחלטות שוב ושוב בצנזורה ובהכפשת כל מי שבחר להציע עמדה אחרת, בהתאם לרוח המפקד.

מערך תעמולה עבד בשירות הדרג הפוליטי במטרה להציג את שהתחולל בישראל כסיפור הצלחה, כאשר האמת רחוקה מכך. לישראל היו הנתונים הטובים בעולם בתחילת המשבר: בישראל מערכת בריאות מהטובות בעולם, על אף הרעבה רבת-שנים; האוכלוסייה הצעירה בעולם המערבי; פתח כניסה אחד; ותוכנית התמודדות מסודרת ומאורגנת לטיפול במגפות, עוד מ-2007,  תוצאה של היותנו במוכנות תמידית למלחמה. עם כל זאת, קיבלנו "ציון בינוני" בתמותה לנפש אל מול העולם, סגרים ארוכים וקשים מרוב העולם, שימוש בכלי מעקב שנויים במחלוקת (שלא ננקטו באף מדינה מערבית אחרת). זכינו במקום עולמי ראשון ומפוקפק בעוצמת חומרת הפגיעה במערכת החינוך, נוצרו נזקים בריאותיים לאזרחים, ועוד. כאשר כבר פעלה הממשלה, בסיוע קופות החולים, ויישמה באופן מעורר התפעלות את מבצע החיסונים החשוב, בחרה לפגוע במוניטין של ההישג המשמעותי תוך שימוש באמצעי כפייה עקיפה והעלמת עין מפגיעה חמורה בזכויות פרט בסיסיות. מעשים אלה הובילו להגברת חוסר האמון, הקיטוב והאיבה בחברה הישראלית. את הנזקים הקשים וההתנהלות הפזיזה, בחרה הממשלה להציג כהצלחה יוצאת דופן וכ"מדינה הראשונה שיצאה ממשבר הקורונה", דבר שאינו מעוגן כלל במציאות.

זאת ועוד. כספים הושקעו במוצרים קצרי-טווח ובעלי תוחלת נמוכה, במקום ביצוע פעולות שקולות בקור-רוח, תוך חיזוק אמיתי של מערכת הרפואה והצוותים הרפואיים. את מחירם הקשה של החלטות פזיזות, פוליטיות, בעלות-נראות גבוהה אך תוחלת נמוכה, נשלם עוד שנים.

את כל חיינו השקענו בדאגה וקידום מערכת הבריאות בישראל – בטיפול, בניהול, בחינוך ובמחקר. יכולנו להמשיך ולשהות באזור הנוחות שלנו, ולהביט באי-נחת על מחדלי הממשלה. בחרנו לצאת ולפעול למען מדינת ותושבי ישראל, שכן הדבר הדיר שינה מעינינו. לא שיערנו כי אל מולנו, אנשי לב-הממסד במשך עשרות שנים, יופעל קמפיין ביוש על שבחרנו להעדיף שיקולים מקצועיים, אסטרטגיים ורחבים.

בעת תקופה רגישה והרת גורל זו, אנו פונים אליך בבקשה לקיים פגישה בהקדם עם נציגינו, במסגרתה נשמח להציג לך את עמדותינו (והנתונים עליהם הן מתבססות) לגבי פעולות ומהלכים שיש לקדם, על מנת לוודא שלא נמצא את עצמנו שוב במצב בו המערכת פועלת בחוסר יעילות, ותוך תשלום מחירים גבוהים מהתועלות.

bottom of page