top of page

הסכנה הבאה לזכויות אדם – ארגון הבריאות העולמי

עודכן: 11 באפר׳ 2023

ארגון הבריאות העולמי מעוניין להחליף את הממשלות ולקבל את הסמכות לכפות חיסונים, סגרים, הגבלות תנועה וסגירת גבולות. בכיר לשעבר בארגון מסביר מדוע מדובר בסכנה לדמוקרטיה, לכלכלה ולבריאות העולמית

 

דיוויד בל הוא חוקר בכיר במכון בראונסטון, רופא ויועץ ביוטק רפואי בינ"ל. בארגון הבריאות הבין לאומי שימש בל כמנהל בריאות ומדען. ההצעות לשינוי הסמכויות של ארגון הבריאות העולמי (WHO) הובילו אותו לכתוב מאמר חריף ביותר על הסכנות הטמונות בהן, בעיקר לאור לקחי הניהול הקלוקל של משבר הקורונה. בל קורא לאזרחי המדינות הדמוקרטיות להתנגד להצעות הללו, אשר יובילו לכרסום ופגיעה בלתי מוצדקים בזכויות אדם:

חברות דמוקרטיות ושפויות מושתתות על רציונאליות ויושר. הן לא תמיד נראות כך, אבל הערכים הללו הם הבסיס לקבלת החלטות חשובות. בלעדיהם לא ניתן לקיים דמוקרטיה או חברה צודקת. בהיעדרן, מחליף אותן מבנה חברתי שבו המעטים מכתיבים לרבים מה לעשות ומביאים לעלייתן של זכויות יתר כפי שראינו בחברות פיאודליות, פשיסטיות וכאלה שהתבססו על עבדות. מסיבה זו, רבים כל כך נלחמו בחרוף נפש במשך תקופה ארוכה כל כך כדי להגן על ערכי הדמוקרטיה. תפקידם של נבחרי הציבור הוא להגן על חירותו של הציבור.



ארגון הבריאות העולמי מקדם את אישורה של אמנה לענייני מגפות (CA+) וכן תיקונים לאמנה הבין לאומית לניהול בריאות (IHR) שמטרתן להגדיל את כוחו במצבי חירום בריאותיים. ההצעות הללו גם מרחיבות את ההגדרה של 'מצב חירום בריאותי', כך שהארגון יקבל סמכויות נרחבות גם אם קיים רק פוטנציאל להתפרצות מגפה. כיום, נדרש כי תתפרץ מגפה בפועל. הצעת התיקון גם מגדירה 'בריאות אחת' כמקיפה כל מצב אפשרי תחת השמיים שעשוי להיות בעל השפעה על בריאות האדם. כך יקבל אדם אחד, הדירקטור הכללי של ארגון הבריאות העולמי, סמכויות מופרזות. אם לא די בכך, שמדינות ריבוניות יחתמו על הסכם שמחייב אותן להשתיק ולצנזר את קולותיהם של מי שיטילו ספק בהחלטות של הדירקטור הכללי.

בנוסף, מטרתן של שתי ההצעות היא להרחיב את הבירורקרטיה הבין לאומית במצבי חירום בריאותיים ולהגדיל את התקציב לפי שלוש מהתקציב הנוכחי. התכנית הזו זוכה לתמיכה נלהבת של התאגידים והפרטים, שמעניקים מימון לארגון הבריאות העולמי. אותם תאגידים ופרטים יהיו גם המרוויחים העיקריים מהתיקונים המוצעים, עם זאת, את מחירן ישלמו משלמי המסים.


שינוי מודל הפעולה

השינויים המוצעים למעשה משנים את מודל הפעולה של ארגון הבריאות העולמי ואת מדיניות הבריאות הציבורית. מטרתו המקורית של ארגון הבריאות העולמי היתה לתת שירותים למדינות השונות ולא לחלק להן הוראות מחייבות. אם ההצעות יתקבלו, תכורסם הריבונות של המדינות והיכולת שלהן לקבל החלטות עצמאיות תוחלף בציות עיוור להמלצות ארגון העולמי. כשהמנהל הכללי של הארגון טען לאחרונה כי טענה זו לא נכונה, הוא לא ביטא את לשון ההצעות, אלא מסרים שיווקיים. או במילים של ארגון הבריאות העולמי, המנהל הכללי הפיץ דיסאינפורמציה.

ריבונות אינדיבידואלית וזכויות אדם היו פעם שיקולים מרכזיים בתכנון מדיניות ציבורית, אשר התבססה על החלטות של נציגים נבחרים ושמירה על זכות האדם לקבל החלטות הנוגעות לגופו ולבריאותו. הסכמים אנטי פשיסטיים כמו קוד נורמברג מבוססים על העיקרון הזה. רק מסיבה זו יש להתנגד להצעות של ארגון הבריאות העולמי. לצד זאת, יש עוד כמה נימוקים חשובים ביותר שיביהרו מדוע ההצעות הללו מגוחכות ומסוכנות:


התפתחות קרטל תרופות

רוב המימון של ארגון הבריאות העולמי מגיע מגורמים פרטיים ומתאגידים מסחריים, שמחליטים איזה שימוש ייעשה בכסף שלהם. האחריות היחידה של החברות הללו היא כלפי הגדלת הרווח של בעלי המניות שלהן. לכן, יש להן תמריץ רב להשתמש במערכת היחסים הזאת כדי להגדיל את הרווחים שלהן. התורמים הפרטיים הם אנשים שהשקיעו בתאגידים המסחריים ושירוויחו באופן אישי מההחלטות של ארגון הבריאות העולמי. ראינו את זה כבר קורה במהלך הקורונה.

גופי התקשורת הגדולים תלויים גם הם בכסף של אותם תאגידים, שמפרסים אצלם ולכן הם בכלל לא מסקרים את השינויים המוצעים לסמכויות ארגון הבריאות העולמי. המממנים של ארגון הבריאות העולמי רוצים להגדיל את רווחיהם באמצעות השתלטות על האספקטים הרווחים של מדיניות בריאות ציבורית באופן שיחליף את הממשלות ויקבע עבורן ובמקומן איזה תכשיר רפואי לקנות ובאיזו תדירות.




חיסול הדמוקרטיה

אך הוגן והגון שלכל מדינה תהיה נציגות באסיפת ארגון הבריאות הבין לאומי. עם זאת, רוב תושבי חברות הארגון חיים תחת משטרים אוטוקרטיים ודיקטטורות צבאיות. הדירקטור הכללי של הארגון היה בעבר שר בממשלה דיקטטורית. זה אולי סביר כשמדובר בארגון שמתכנס כדי לדון במגפות ולתת להן שמות. אבל, ברור לכל שאין זה ראוי שמדינה דמוקרטית תכפיף את האזרחים שלה לסמכות של גוף כזה, שחברים בו בכירים מכל העולם נגועים בניגודי עניינים ונתונים ללחצים ולהשפעה זרה.


אי כשירות ברורה

לפני שמעניקים סמכות ואחריות לגוף כלשהוא, חשוב לבדוק האם הוא מסוגלים לעמוד בכך. ארגון הבריאות הבין לאומי איבד את העלילה במהלך המגפה, ועל כך יעיד האופן ההרסני שהוא טיפל בה וההתעלמות הבוטה שלו מכל ההנחיות, מבוססות מדע, שהוכנו מראש למקרה כזה. הארגון תמך במדיניות שהחריפה מחלות כמו מלריה, דלקת ריאות ותת תזונה תוך שהיא הגדילה את החוב והעוני ובכך גזרה פגיעה בבריאות של הדור הבא. המדיניות הזאת הובילה להרחבת התופעה של עבודת ילדים ואיפשרה אינוס של מיליוני ילדות שאולצו להתחתן בניגוד לרצונן. קשישים שהיו זקוקים לטיפול רפואי לא קיבלו אותו בעוד שאנשים בריאים אולצו להישאר בבתיהם. הארגון הוביל לריכוז עושר בקרב מעטים תוך שהוא כופה עוני המוני על השאר.

במהלך השנתיים האחרונות, ארגון הבריאות העולמי פתח בפרויקט לחיסון 70% מהאוכלוסיה באפריקה, למרות שמחצית מהם בני פחות מעשרים שנה ומצויים בסיכון מינימלי וגם על פי המחקר של הארגון עצמו רובם כבר נדבקו בקוביד. התכנית הזו היא התכנית היקרה ביותר לשנה שקידם הארגון עד כה. עכשיו מבקש הארגון לקבל סמכויות שיאפשרו לו לחזור על פרויקטים מהסוג הזה.


זלזלול בזכויות אדם

המדינות שיאמצו את התיקונים המוצעים, למעשה יתחייבו להתייחס להמלצות של ארגון הבריאות העולמי כאל הוראות מחייבות בשלל נושאים: סגירת גבולות, איסור תנועה, בידוד אנשים 'חשודים', הטלת חובת בדיקות רפואיות וחובת חיסון, בדיקות סינון והצגת בדיקה בתוקף. המגבלות הללו יוכלו להיכנס לתוקף כאשר יחליטו המממנים העשירים של הארגון כי קיים 'סיכון' בלתי מוגדר לבריאותן גם של מדינות אחרות.

ההצעות לא כוללות הגדרה ברורה למילה 'סיכון'. ההצעות גם לא דורשות שאותו 'סיכון' יוביל ל'נזק' כדי שתינתן סמכות לכפות פגיעה בזכויות אדם. הדירקטור הכללי של ארגון הבריאות העולמי אפילו לא מחויב להתייעץ ולהשיג הסכמה רחבה יותר. יוזמות אחרות מבקשות להביא למצב בו חיסונים לא יצטרכו לעבור מבחני בטיחות שגרתיים. ההצעות האלו מגלות כי לא נעשה חשבון נפש בנוגע להרס שחוללו הגבלות דומות לאנשים ולכלכלות במהלך מגפת הקורונה. במקום זאת, ארגון הבריאות העולמי ושותפיו ממשיכים לדרוש נקיטת אמצעי חירום ומשתמשים בהתפרצות אבעבועות הקוף כתירוץ לזרז את אישור ההצעות. אי אפשר לתאר זאת בצורה אחרת מאשר היפוך על ראשה של מדיניות בריאות מבוססת קהילה, שהנחתה את כלנו מאז תום מלחמת העולם השנייה.




חור שחור המזין את עצמו

ההצעות קובעות כי ארגון הבריאות העולמי יבדוק פעמיים בשנה את ההיערכות של המדינות השונות למגפות ויוכל לדרוש כי ינקטו בצעדים לתיקונה. המעקב האינטנסיבי יוביל למציאת וריאנטים של וירוסים, כפי שמתרחש באופן טבעי כל הזמן. במקום לאפשר לווריאנטים האלה לצעוד לעבר החשכה, הבירורקרטיה תוביל לכך שימפו אותם, יתנו להם שם, יחליטו שהם מהווים סיכון ואז יטילו אמצעים הרסניים על החברה והכלכלה כפי שעשו מאז 2020.

במהלך 100 השנים האחרונות, ארגון הבריאות העולמי תיעד רק מקרה אחד של 'מגפה קלה' לכל דור. התיקונים המוצעים יהפכו את משברי הבריאות לבלתי נמנעים, כיוון שהמערכת תצטרך להצדיק את קיומה ואת הצלחתה. התגובה תהיה סגרים, סגירת גבולות, בדיקות וחיסונים המוניים תחת התירוץ שצריך להציל את הכלכלה. כלי התקשורת ישדרו מבזקים, יספרו נדבקים ומיטות בתי חולים מבלי להציג הקשר רחב כלשהוא. גופי הבריאות יציגו את העובדים החיוניים כגיבורים מקומיים ובין לאומיים. מגפת הקורונה כבר ביססה את המודל הזה.


גישה ריאלית לבריאות

מלבד גיל מבוגר, סיבת המוות השכיחה ביותר בעולם נובעת ממחלות לא מדבקות כמו סרטן, מחלות לב, שבץ, סכרת ומחלות מטאבוליות אחרות. בהשוואה, מגפות גבו מחיר נמוך למדי מהאנושות במאה שנים האחרונות.

אם יאושרו ההצעות, ארגון הבריאות העולמי יהיה חופשי להתייחס לקוביד, שהורג בעיקר בני 75 ומעלה ולאבעבועות הקוף (פחות מ-100 מקרי מוות בשנה בכל העולם) כאל מגפות בין לאומיות המצדיקות מצב חירום.

מקורות המימון של ארגון הבריאות העולמי, נסיון העבר וההצעות החדשות שלו צריכים להדליק נורות אזהרה בכל מדינה דמוקרטית. האם ההצעות הללו יתקבלו וייושמו, הם יהפכו את ארגון הבריאות העולמי לבלתי כשיר לקבלת כספי ציבור ולבלתי אמין במתן הנחיות רפואיות. הקהילה הבין לאומית יכולה רק להרוויח מתיאום בנושאי בריאות, אבל יהיה זה חסר אחריות להפקיד את תפקיד זה בידי ארגון, אאשר ברור כי הוא מחויב לאינטרסים אחרים.

 

קרדיט תמונה מתן חיסון:

PATH global health


קרדיט תמונה דירקטור כללי של ארגון הבריאות העולמי:

ITU Pictures



קרדיט תמונה הפגנה:

Ivan Radic

https://www.flickr.com/photos/26344495@N05/





bottom of page