top of page

בהודו אין חוזה מושחר

פייזר ביקשה אישור לחיסון שלה בשנת 2020. הרגולטורים ההודיים דרשו מחקר מקומי על בטיחות ואימונוגניות אבל פייזר סירבה. פייזר דרשה גם חסינות משפטית והגנה מפני תביעות בגין פגיעה מהחיסונים, הממשלה ההודית לא נכנעה

 

בשנות ה-80 הוגשו מספר תביעות משפטיות נגד חברות חיסונים ונפסקו פיצויים משמעותיים. בשנת 1986בארה"ב נחקק חוק המגן על יצרני חיסונים מפני אחריות משפטית, מתביעות משפטיות או פיצויים במקרה של פגיעה מחיסון ואפילו מוות. התוכנית הלאומית לפיצוי נפגעי חיסונים ידועה בכינויה בתי המשפט לחיסונים.

אם חיסון גרם לפגיעה, הממשלה, ולא היצרן, פיצתה מכספי משלמי המסים, עד למקסימום של 250,000 דולר, הרבה מתחת לפיצוי רגיל בתביעות הקשורות לאחריות מוצרים בארה"ב. ההתיחסות בבית המשפט היתה כבתיק נזיקין אזרחי, ולא תביעה פלילית.

העולם נכנס לפאניקה כשקוביד-19 הגיע. ממשלות העניקו מיידית רישיונות תחת הרשאה של שימוש בשעת בחירום. ענקיות התרופות לחצו על ממשלות העולם להעניק להם חסינות והגנה משפטית.

מבחינה היסטורית, החיסון המהיר ביותר היה נגד חזרת. זה לקח ארבע שנים. חיסון pfizerBioNTech יוצר ואושר תוך שמונה חודשים! זה היה הראשון שיצא לשוק.

עד ספטמבר 2020, הרגולטורים האירופיים שחררו את יצרני החיסונים מאחריות במפני תופעות לוואי בלתי צפויות וחתמו על חוזים עם סעיפי אחריות חסויים, עבור כל מדינות האיחוד. אוסטרליה הלכה בעקבותם.



באמריקה הלטינית בריונות התרופות עלתה מדרגה. בנוסף פייזר דרשה הגנה מפני רשלנות וטעויות שלהם. ארגנטינה שינתה את חוק החיסונים שלה, שלוש פעמים, אך פייזר לא הייתה מרוצה. פייזר רצתה את עתודות הבנק ואת הבסיסים הצבאיים של ארגנטינה כ"ערבות".

כשהעולם נכנס לפאניקה וממשלות נכנעו ליצרני חיסונים, בהודו הרגולטורים דבקו בתהליכי המשא ומתן ולא נכנעו לפייזר שסירבה לבצע ניסויים מקומיים והתעקשה על חסינות משפטית. בינתיים החלה תעמולת יחסי ציבור ענקית. הנרטיב היה - פייזר יכולה להציל את הודו. הביורוקרטיה גררה רגליים בזמן שאנשים מתו, כך מדווחת הכתבת של הדיילי גרדיאן, אנו לאל:



משפיענים ומנהיגי שונים לחצו בכל כוחם והשפעתם, האופוזיציה האשימה את הממשלה במדיניות הכשלת בכך שהיא לא מאפשרת חיסונים של פייזר ומודרנה. למרות הלחץ הודו לא נכנעה. פייזר משכה את בקשתה ב 2021, והודו המשיכה בתוכנית החיסונים שלה עם תרופות שעמדו בדרישות החוק ההודי.



כעת נשאלות שאלות לגבי החסינות המשפטית של יצרני החיסונים. מנכ"ל פייזר נתפס ברחובות דאבוס. בסרטון ויראלי, הוא דחה שאלות קשות על יעילות החיסונים. פרלמנט האיחוד האירופי זימן אותו שוב ושוב לחקירה בבריסל, שממנה התחמק.

אולי הפעם העולם יכול ללמוד דבר או שניים מהודו, השוק הגדול היחיד בעולם, שלא מגן על יצרני החיסונים מפני האזרחים, וזה דבר טוב. הודו בדרכה הפשוטה, במשאבים מוגבלים, עשו דברים, בענווה ובשכל ישר, וללא כניעה לפאניקה.

 

לכתבה המלאה של אנו לאל בגרדיאן https://thedailyguardian.com/why-india-did-not-allow-pfizers-covid-19-vaccine


קרדיט תמונה:

By Indianhillybilly and Ambuj.Saxena at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1983933


bottom of page