top of page

לונג קוביד אינו סיבה להארכת חוק סמכויות הקורונה

עודכן: 26 בינו׳ 2023

מחקר חדש מגלה כי התסמינים המכונים 'לונג קוביד' הינם זמניים וחולפים. ד"ר יואב יחזקאלי: זוהי צפירת הרגעה לעולם הרפואה ולציבור בכללותו

 

החשש מלונג קוביד הוא בין הנימוקים המרכזיים של משרד הבריאות להארכת חוק סמכויות הקורונה, המונח כעת על שולחן הכנסת. האם לונג קוביד היא תסמונת בעלת משמעות רפואית מיוחדת או שמדובר בתסמינים חולפים כפי שידוע במחלות נגיפיות מוכרות?


על השאלה הזו ענה מחקר רחב היקף של מכון המחקר KI ומכבי שרותי בריאות, בנוגע לחולי קורונה שמצבם לא הצריך אשפוז. המחקר שהתפרסם השבוע בכתב העת הרפואי BMJ, השווה בקרב כל מבוטחי מכבי את מי שחלו לעומת מי שלא חלו בקורונה, אחרי זיווג קפדני לתחלואה אחרת, ובפילוח לגילאים, וריאנטים וסטטוס חיסוני, עד שנה לאחר המחלה, והינו המחקר המקיף ביותר שנעשה עד כה בנושא.

עיקרי הממצאים של המחקר הם:

1. רוב התסמינים, המכונים 'לונג קוביד' חולפים עם הזמן ואינם מותירים נכות קבועה.

2. בקרב ילדים היו פחות תופעות המכונות 'לונג קוביד' וגם לא נמצאה בקרבם שכיחות גבוהה של PIMS או מיוקרדיטיס.

3. החיסון אינו משפיע על הסימפטומים.


לדעת ד״ר יואב יחזקאלי, שהיה שותף לעבודה, מדובר בצפירת הרגעה לעולם הרפואי ולציבור בכללותו. כעת, נוכל להרגיע את המטופלים שלנו שהתסמינים שלהם, גם אם יתמשכו, יחלפו בסופו של דבר. מערכות הבריאות יכולות להסיר את הנושא מסדר היום כגורם לעומס תחלואה.

ובחזרה לחוק סמכויות הקורונה: מעבר לעובדה שגם את הנימוק של 'לונג קוביד' צריך כעת למחוק, יש מקום לשאול את משרד הבריאות האם הכיר את ממצאי המחקר. אם הכיר, מדוע לא נמנעו מלכלול את 'לונג קוביד' בנימוקים לצורך בהארכת החוק.

 

לקריאת המאמר המלא:

מחצ פועלת בזירות התקשורתיות והמשפטיות על מנת להפסיק את מסע ההפחדה וההסתרה.

לתרומה לחצו: עמוד תרומת מחצ

bottom of page