top of page

מחצ לח"כים: עצרו את ארגון הבריאות העולמי

ארגון הבריאות העולמי פועל להרחבת סמכויותיו באופן שיגביל את הריבונות של מדינת ישראל ויכפיף את מקבלי ההחלטות לארגון ולא למי שבחר אותם

 

כל מי שעקב אחר התנהלות ארגון הבריאות העולמי במהלך משבר הקורונה, גילה שהארגון כשל על כל צעד ושעל, כאשר תמך בסגרים, בבידודים, בהפרות בוטות של זכויות אדם וכאשר לא הצליח שוב ושוב לנקוט במדיניות מבוססת מדע ועובדות ולא מבוססת הפחדה והפרה של זכויות אדם בסיסיות.


ניתן היה לחשוב שהעולם יפיק לקח ויחשוב מחדש, האם ארגון הממומן על ידי תאגידי ענק וגורמים פרטיים בעלי אינטרס צריך ויכול להיות זה שמתאם את התגובה העולמית למשברי בריאות בין לאומיים וזה שמכווין את מדיניות ההתמודדות עמם.


דוגמא, לאופן בו מתנהל הארגון ניתן למצוא בהחלטה שהתקבלה ב-23 במאי האחרון, המגנה הפרות נטענות לזכותם לבריאות של תושבי יהודה ושומרון ורמת הגולן על ידי ממשלת ישראל[1]. את הצעת ההחלטה הגישו מדינות כגון סוריה, צפון קוריאה, רוסיה, ונצואלה וקובה והיא עברה ברוב של 76 תומכים אל מול 13 מתנגדים. באותה הזדמנות קיבלה צפון קוריאה מושב במועצה הביצועית של הארגון, שתפקידה לקבוע מדיניות בריאות ציבורית בין לאומית.



מיותר לציין כי הארגון לא טרח לקבל החלטות כלשהן לגבי מדינות, המפרות מדי יום זכויות אדם, כמו סוריה ורוסיה, שתוקפות בתי חולים בפעילותן הצבאית או כמו אפגניסטן, בה השתלטות הטליבאן הובילה לקריסה מוחלטת של שירותי הבריאות.

החלטת ארגון הבריאות הבין לאומי מטרידה ומדאיגה שבעתיים לאור הדיונים הקדחתניים והמגעים המתקדמים בין המדינות החברות בארגון הבריאות העולמי, העוסקים בהצעות לתיקון תקנות הבריאות הבין לאומיות (IHR), המיועדות להסדיר את הפעילות והסמכויות של הארגון בנוגע לניהול מגיפות ומצבי משבר בריאותיים. בחודש מאי האחרון הסתיים סבב דיונים בהצעות ושלושה סבבים נוספים מתוכננים לחודשים יולי, אוקטובר ודצמבר הקרובים. מטרת הארגון היא לאשר את ההצעות באופן סופי בחודש מאי 2024.

ההצעות החדשות מרחיבות את סמכויות הארגון על חשבון המדינות החברות, ואף מבקשות להפוך את הדירקטור הכללי של ארגון הבריאות העולמי לבעל סמכות לעקוף את החלטות ממשלת ישראל, להתעלם מעמדתה ולהכריז על דעת עצמו כי מתקיים בה פוטנציאל להתפרצות מגפה בין לאומית, גם אם ההחלטה מבוססת רק על מידע שהעבירו לו מדינות שכנות. יתר על כן, סמכות דומה עשויה להינתן לדירקטור האזורי, שיוכל להכריז על ישראל כעל מדינה שמתקיים בה מצב חירום בריאותי אזורי.


אם לא די בכך, ארגון הבריאות העולמי מבקש להחליט עבור מדינת ישראל כיצד לנהל מגפה, אם וכאשר תתרחש וגם להורות לה להקדיש 5% מתקציב הבריאות לפעילות למניעת מגפות. ארגון הבריאות העולמי מבקש להיות זה שיחליט איזו מדינה תקבל חיסון למגפה חדשה ומתי, לצד האפשרות להורות למדינת ישראל להעביר אליו 20% מהחיסונים שיהיו ברשותה, כדי שתוכל לחלקם למדינות אחרות. נראה כי אין צורך להכביר במילים לגבי המשמעויות האפשריות של השינויים המוצעים וחשיבותם.

לנוכח הדיונים הללו החליטו מספר חברי קונגרס אמריקאים להניח הצעת חוק אשר תחייב את הממשל האמריקאי להתייעץ עם הקונגרס ולהעלות את ההסכם הבינ"ל להצבעה, שיאושר רק ברוב מיוחד.

מחצ פנתה אל כל אחד מ-120 חברי וחברות הכנסת בבקשה שיגישו שאילות במליאת הכנסת, יעלו את הנושא לסדר היום בוועדת הבריאות, בוועדת החוקה ובוועדת חוץ ובטחון.

דוגמא לנוסח המכתב:


חכ אוחנה ארגון הבריאות העלמי
.pdf
הורידו את PDF • 366KB

זהו הצעד הראשון בדרך להסרת האיום על הבריאות והרווחה של תושבי מדינת ישראל.

לתמיכה במאבק: http://bit.ly/3KBTnlk


 

קרדיט תמונות

תמונה בית חולים אוקראיני:

manhhai


ארגון הבריאות העולמי:

Guilhem Vellut

תגובה 1
bottom of page