top of page

פייזר הפרה את הקוד האתי והטעתה את הציבור

כך קבע הרגולטור הבריטי, בעקבות דבריו של מנכ"ל החברה, ד"ר בורלא בראיון ל-BBC, על התועלת בחיסון ילדים. אם לא די בכך, מסרב ד"ר בורלא, בפעם השנייה, להופיע בפני ועדת הקוביד של האיחוד האירופאי ולענות על שאלות קשות

 

העיתון הבריטי, The Telegraph, דיווח כי הרגולטור הבריטי, הממונה על התנהלות אתית במתן תרופות מרשם (PMCPA) קבע כי חברת התרופות פייזר הפרה את הקוד האתי והטעתה את הציבור, כאשר טענה טענת לא מבוססות ולא חשפה בפני הציבור אינפורמציה מאוזנת, הנסמכת על עובדות. החלטה זו התקבלה בעקבות תלונה שהגיש ארגון ההורים הבריטי UsForThem לפני שנה.

סיפור המעשה בראיון שהעניק מנכ"ל פייזר, ד"ר אלברט בורלא, ל-BBC בחודש דצמבר 2021. במהלך הראיון, אמר ד"ר בורלא כי אין לו ספק כי התועלת בחיסון ילדים בני 5-11 נגד קורונה עולה על הנזק. בראיון, אמר ד"ר בורלא כי המגפה משתוללת בבתי הספר והוסיף: "הקורונה משבשת את עבודת מערכת החינוך ויש ילדים שיסבלו מסיפטומים קשים (אם לא יחוסנו)". זמן קצר לאחר פרסום הראיון, הגיש ארגון ההורים תלונה לרגולטר הבריטי. הארגון טען כי אמירותיו של ד"ר בורלא היו "מטעות באופן מביש" וכי "אופיין היה שיווקי באופן קיצוני", עד כדי הפרת כללי האתיקה של איחוד תעשיות הרוקחות הבריטיות (ABPI). "אין אף ראיה לכך שילדים בריאים בבריטניה היו מצויים בסיכון משמעותי בגלל קוביד", קבל הארגון, "הניסיון לטעון שהם כן היו בסיכון, הינו מטעה באופן מביש".

כאמור, רשוות האתיקה הרפואית הבריטית קבעה כי פייזר הפרה את הקוד האתי והטעתה את הציבור, כאשר טענה טענות בלתי מבוססות ולא חשפה בפני הציבור אינפורמציה מאוזנת, הנסמכת על עובדות. פייזר ערערה על החלטה זו וטענה כי דבריו של ד"ר בורלא היו מבוססים על הנתונים שהיו בידיו, ושניתן לאשש אותם באמצעות מערכת הערכת הסיכונים העצמאית, הנגישה לציבור. בתחילת חודש נובמבר, התכנסה ועדת הערר של רשות האתיקה הרפואית הבריטית ודחתה את ערעורה של פייזר בנוגע להטעיית הציבור והצגת טענות בלתי מבוססות. עם זאת, דחתה ועדת האתיקה את הטענה של ארגון ההורים כי פייזר גרמה לחוסר אמון בתעשיית התרופות ועודדה שימוש בלתי רציונאלי בחיסון. הרגולטור הבריטי הודיע שההחלטה המלאה תפורסם בשבועות הקרובים.


"אין לנו מידע נוסף"


לא רק הבריטים לא מרוצים מד"ר בורלא. ב-10 באוקטובר התקיים דיון של ועדת קוביד של האיחוד האירופאי. הוועדה זימנה את ד"ר בורלא, אך פייזר שלחה את הנשיאה לשווקים בין לאומיים מתפתחים של החברה, ג'נין סמול, כדי להסביר מדוע ד"ר בורלא לא התייצב לדיון. סמול נשאלה שאלות שונות לגבי המו"מ לרכישת החיסונים ולגבי החיסונים עצמם. חבר הפרלמנט ההולנדי, רוברט רוס, שאל את סמול האם פייזר בדקה אם החיסונים מונעים הדבקה, לפני שהפיצה אותם לציבור. הוועדה האירופאית סברה שהעדות של סמול לא היתה מספקת וב-28 באוקטובר שלחה הזמנה נוספת למנכ"ל פייזר.


יו"ר הוועדה, קתלין ון ברמפט, פרסמה הודעה בה קבעה כי הוועדה שאלה את גב' סמול שאלות חשובות בנוגע להסכם רכישת החיסונים בין האיחוד האירופאי לבין פייזר, שהתשובות להן מצויה בתחום אחריותו של מנכ"ל ופייזר ורק לו יש את הסמכות לענות עליהן, והן נותרו ללא מענה". בתשובה, הודיע ד"ר בורלא לוועדה כי ""אין לנו מידע נוסף לחלוק עם הוועדה, על פני זה שחלקנו בדיון באוקטובר. לכן, אנו דוחים את ההזמנה לדון שוב בנושאים האלה", זאת לפי אתר האינטרנט politico.eu. כאן המקום לציין כי באוקטובר האחרון, משרד התובע הציבורי האירופאי אישר כי הוא מנהל חקירה בנוגע לרכישת החיסונים ע"י האיחוד האירופאי. עם זאת, לא ציין התובע מי נחקר או איזה מהחוזים לרכישת חיסונים נחקרו.

בעקבות ד"ח ביקורת, שבדק את אסטרטגית רכישת החיסונים של האיחוד האירופאי. עלו שאלות חדשות, בנוגע למגעים שהתקיימו בין נשיאת הנציבות האירופאית לבין ד"ר בורלא זמן קצר לפני שהאיחוד האירופאי התקשר בהסכם לרכישת חיסונים עם פייזר.

בנוגע להחלטת ועדת האתיקה הבריטית, דובר של פייזר מסר בתגובה לטלגרף שהם "מחויבים לרמת היושרה הגבוהה ביותר בכל מגע עם הציבור" והוסיף "אנחנו שמחים שוועדת הערר של ועדת האתיקה הרפואית הבריטית החליטה כי פייזר שמרה על סטנדרטים גבוהים ועל האמון בתעשייה שלנו. שתי ההחלטות החשובות ביותר לגבי התלונה, שהוגשה ע"י קבוצת לחץ בריטית. בממלכה המאוחדת, אנחנו תמיד הקפדנו למלא, באופן דקדקני, אחר הסטנדרטים והקוד האתי של התעשייה שלנו. אנחנו נלמד את התיק ברגע שנקבלו וניידע על צעדינו הבאים. לאורך המגפה, המסרים שלנו לציבור, התמקדו ביצירת בהירות בנוגע לתהליכים המדעיים שלנו ואנחנו תמכנו בחילופי דעות מדעיים, באופן שקוף, לטובת בריאות הציבור". הדיילי טלגרף ציין כי הוא פנה לארגון ההורים UsForThem לקבלת תגובה.




קרדיט תמונה קתלין ון ברמפט: By Bram Dhooghe - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31004893


קרדיט תמונה פייזר: Felton Davis



bottom of page